Her er klubbens vedtægter i den aktuelle version - vedtaget på ekstraordinær generalforsamling 3. oktober 2015. §15 stk. 4 er opdateret i forbindelse med GF 2024.
Her er en printvenlig PDF-version af vedtægterne
Vedtægter
for Bryggens Kajak Club (BKC)
§ 1. Klubbens navn og hjemsted
Stk. 1. Klubbens navn er Bryggens Kajak Club (B K C),
Rundholtsvej 93, 2300 København S.
Stk. 2 Foreningen har hjemsted i
København.
§ 2. Klubbens formål
Stk.1 Klubbens formål er, at:
· fremme
interessen for kajaksport
· engagere
medlemmerne til at deltage i sportens aktiviteter og udvikling.
· skabe
mulighed for at være samlingssted for sportens udøvere
· klubben
og medlemmerne i et forpligtende fællesskab kan deltage aktivt i udviklingen af
kajaksporten både på lokalt og på nationalt plan.
Klubben ønsker gennem sine
forskellige aktiviteter, at:
- give klubbens
medlemmer mulighed for at dyrke sporten på både motions- og
konkurrenceniveau
- fremme forståelsen
for hensynsfuld brug af naturen under udøvelse af kajaksporten
- engagere medlemmerne
i klubbens liv og aktiviteter
- udbygge sociale
relationer i lokalområdet
- styrke medlemmernes
evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og
engageret i samfundslivet.
Klubbens
aktiviteter omfatter bl.a
· Afholdelse
af ugentligt ro-handicap i sommer sæsonen.
· Ugentlig
træning i sommersæsonen
· Afholdelse
af minimum et turkajakkursus for nye medlemmer – typisk ved sæsonstart
· Afholdelse
af minimum et havkajakkursus for nye medlemmer – typisk ved sæsonstart
· Langture
af en eller flere dages varighed.
· Deltagelse
i rostævner
Stk. 2. Klubben er medlem af Dansk
Kano- og Kajakforbund (DKF) og herigennem af Danmarks Idrætsforbund (DIF).
Stk. 3. Indmeldelse i BKC medfører
automatisk medlemskab af DKF, hvortil medlemsoplysningerne overføres.
§ 3. Aktive medlemmer
Stk. 1. Som aktivt medlem af klubben kan optages enhver,
der er fyldt 12 år. Medlemmers børn optages uden aldersbegrænsning. Medlemmer
under 16 år kan kun deltage i aktiviteter på vandet ifølge med frigivne
forældre/værge eller med en af klubbens instruktører.
Stk. 2. Frigivelse kan først finde sted, når det overfor
det medlem, der af bestyrelsen er bemyndiget til at frigive nye roere, er
godtgjort at vedkommende kan opfylde både DKF's regler for frigivelse af roere
og klubbens sikkerhedsbestemmelser. Medlemmer under 18 år skal have skriftligt
samtykke fra forældre eller værge.
Stk. 3. Ved klubbens egne arrangementer, såsom
handicapløb, stævner m.v. har klubbens aktive medlemmer førsteret til
klubbådene. I forbindelse med begyndertræning har kursisterne førsteret til
bådene.
§ 4. Gæstemedlemmer
Stk. 1. Aftaler om gensidigt medlemskab kan indgås med
andre klubber. Gæstemedlemskab giver ikke stemmeret på generalforsamlingen og
gæstemedlemmer kan ikke vælges til klubbens tillidsposter. Gæstemedlemskab
giver ikke ret til bådplads.
§ 5. Passive medlemmer
Stk. 1. Som passive medlemmer kan optages personer, der
interesserer sig for klubben. Medlemmerne kan deltage i klubbens møder og
sociale arrangementer. Passive medlemmer har ikke stemmeret på
generalforsamlingen og kan ikke opnå tilladelse til at ro. Passive medlemmer
kan deltage i klubbens sportsaktiviteter. Bestyrelsen fastsætter betaling
herfor.
§ 6. Kontingent
Stk. 1. Det årlige medlemskontingent fastsættes af
generalforsamlingen. Bestyrelsen fastsætter terminerne for betaling af
kontingent. Bestyrelsen fastsætter gebyr for
1. Indmeldelse (nye medlemmer)
2. Rokursus
3. For sen betaling af
kontingent, for rykkere mv.
Stk. 2. Der udsendes opkrævning til medlemmerne mindst 14
dage før forfaldsdato. Har betaling ikke fundet sted én måned efter
forfaldsdato skal der udsendes en rykkerskrivelse, og der kan opkræves et
rykkergebyr. Er der forløbet mere end to måneder efter rykkerskrivelsens
forfaldsdato uden at betaling er sket, betragtes medlemmet som udmeldt af
klubben, med mindre bestyrelsen bestemmer andet.
Stk. 3. Hvis en person, der er udmeldt af klubben, inden
et år fra udmeldelsesdatoen ønsker optagelse i klubben igen, skal vedkommende
betale kontingent for den mellemliggende periode.
Stk. 4. Personer der søger optagelse i klubben midt i en
periode, betaler kontingent i forhold til den tid, der er tilbage af
kontingentperioden, dog kun for resterende hele måneder. Medlemskab af klubben
opnås først efter kontingentbetalingen.
Stk. 5. Under særlige forhold såsom sygdom,
militærtjeneste, bortrejse o.l. kan der ved særlig aftale med bestyrelsen opnås
visse lempelser med betaling af kontingent. En sådan aftale skal altid fornys
ved hver sæsons begyndelse (1. maj).
Stk. 6. Medlemmer under 16 år (se § 3 stk. 1) betaler
nedsat kontingent på 50 pct. af det af generalforsamlingen fastsatte
kontingent.
§ 7. Bådplads
Stk. 1. Aktive medlemmer, der ikke er i
kontingentrestance, har ret til at opbevare egen båd med div. udstyr i
klubhuset, for så vidt der er ledig plads, og på betingelse af, at båden
forsynes med klubbens mærke optages den i klubbens bådfortegnelse.
Stk. 2. Ved mangel på bådpladser til aktive roere kan
bestyrelsen beslutte, at retten til bådplads bortfalder for medlemmer, der ikke
opfylder kriterier, fastsat af bestyrelsen.
Stk. 3. Beslutter bestyrelsen, at et medlems ret til
bådplads bortfalder i henhold til stk. 2, meddeler bestyrelsen medlemmet en
frist på ikke under én måned til at fjerne båden.
Stk. 4. Ved udmeldelse eller udelukkelse som følge af
kontingentrestance jf. § 6, stk. 2 eller eksklusion jf. § 8, stk. 2 skal båden
fjernes senest pr. udmeldelsesdatoen, Sker dette ikke, meddeler bestyrelsen ved
anbefalet brev den udmeldte en frist på ikke under én uge til at fjerne båden.
Stk. 5. Det skal fremgå af meddelelsen om fjernelse, at
båden, såfremt den ikke fjernes rettidigt, efter fristens udløb bliver henlagt
for ejerens regning og risiko uden for bådehuset uden yderligere ansvar for
klubben.
§ 8. Udmeldelse
Stk. 1. Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren.
Stk. 2. Bestyrelsen kan, hvis særlige forhold giver
anledning dertil, ekskludere et medlem. Denne kan dog fordre eksklusionen
prøvet på førstkommende generalforsamling.
Stk. 3. Et medlem, der er ekskluderet i henhold til en
generalforsamlingsbeslutning, kan dog optages ved en ny
generalforsamlingsbeslutning.
§ 9. Generalforsamling
Stk. 1. Generalforsamlingen
er Klubbens øverste myndighed.
Stk. 2 Generalforsamling afholdes ved sæsonens start, ca.
1. maj. Indkaldelse, vedlagt dagsorden for generalforsamlingen, udsendes som
hovedregel pr. e-post til medlemmer og opslås i klubhuset senest 2 uger før
generalforsamlingens afholdelse. Ved indkaldelse til generalforsamlingen
vedlægges endvidere:
1. Det
reviderede regnskab.
2. Forslag
til budget
3. Oplysning
om bestyrelsesmedlemmer på valg.
Stk. 3. Dagorden for den ordinære generalforsamling skal følge
følgende dagsorden:
1.
Valg af dirigent.
2. Valg af
referent
3. Godkendelse
af dagsorden
4.
Formandens beretning
5.
Godkendelse af regnskab
6.
Behandling af indkomne forslag
7.
Fastsættelse af kontingent
8.
Godkendelse af budget.
9.
Valg af bestyrelsesmedlemmer og revisor
10. Godkendelse
af udkast til referatet.
11. Eventuelt.
Referatet skal underskrives af
dirigent og referent.
Stk. 4. Om efteråret afholdes et medlemsmøde. Dagsorden
ved medlemsmødet er:
1.
Bestyrelsen orienterer.
2. Fremlæggelse af status i
forhold til budget.
3.
Aktuel debat.
4.
Eventuelt.
Stk. 5. Stemmeberettiget med én stemme er ethvert aktivt
og frigivet medlem over 12 år, som ikke er i kontingentrestance for den
periode, som ligger forud for generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 6. Ved fravær kan stemmeret i henhold til et
konkret, offentliggjort forslag udøves ved skriftlig stemmeafgivelse i en
lukket kuvert, som skal være bestyrelsen i hænde senest 1 uge før
generalforsamlingen. Bortfalder forslaget, bortfalder også den skriftligt
afgivne stemme.
Stk. 7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset
hvor mange medlemmer, der er til stede. Til beslutning om ændring af denne
vedtægt kræves, at mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer for
forslaget. Til vedtagelse af andre forslag kræves kun simpelt stemmeflertal.
Afstemning kan ske ved håndsoprækning eller, hvis ét eller flere medlemmer
ønsker det, skriftligt.
Stk. 8. Forslag, som ønskes behandlet på
generalforsamlingen, fremsendes skriftligt til formanden, og skal være denne i
hænde senest 3 uger før generalforsamlingens afholdelse. Rettidigt indkomne
forslag udsendes til medlemmerne sammen med indkaldelsen til
generalforsamlingen.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst
2 ugers varsel, når bestyrelsen finder anledning dertil, eller ved skriftlig
begæring fra 10 % af aktive stemmeberettigede medlemmer. Afstemningsproceduren
følger reglerne i § 9, stk. 6.
§ 11. Bestyrelsen og tillidsposter
Stk. 1. Klubben ledes af en bestyrelse, som
vælges på en generalforsamling, og består af seks medlemmer, der vælges for 2
år ad gangen. Tre bestyrelsesmedlemmer afgår på lige år og tre på ulige.
Genvalg kan finde sted. Herudover vælges på generalforsamlingen i rækkefølge to
suppleanter for bestyrelsen. Valgperioden for suppleanter er 1 år. Genvalg kan
finde sted. Suppleanterne kan deltage i bestyrelsens møder og har taleret, men
ikke stemmeret. Ethvert medlem der ønskes opstillet til bestyrelsen, skal have
været medlem mindst 1 år, og være tilstede ved generalforsamlingen eller have
givet skriftligt tilsagn forud for generalforsamlingen.
Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3
medlemmer efter almindeligt indvarsel er mødt, deriblandt formanden eller
næstformanden. Afstemningen foregår ved almindelig stemmeflertal. Står
stemmerne lige foretages ny afstemning, og hvis der stadig er stemmelighed, er
formandens stemme afgørende.
Stk. 3. Bestyrelsen konstituerer sig selv og fastsætter
selv sin forretningsorden. Bestyrelsen skal føre protokol over
generalforsamlinger, bestyrelsesmøder og vigtige begivenheder i klubben.
Stk. 4. Bestyrelsen udpeger medlemmer til besættelse af
klubbens tillidsposter. Medlemmer der beklæder tillidsposter i klubben kan
deltage i bestyrelsesmøderne, men har ikke stemme- og taleret på møderne. De
faste tillidsposter i klubben er:
1. Bådchef(-erne) har ansvaret for, at bådparken
vedligeholdes, samt for indkøb af romateriel.
2. Husforvalteren har ansvaret for, at klubbens bygninger,
have og materiel i øvrigt vedligeholdes.
3. Rochefen varetager tilrettelæggelse af begyndertræning og
sæsonens rokurser.
4. Webmaster vedligeholder klubbens hjemmeside
Bestyrelsen kan udpege medlemmer,
hhv. nedsætte ad hoc udvalg til varetagelse af stævner, sociale arrangementer,
undervisning m.v.
Stk. 5. Offentliggørelse af en oplysning om et
BKC-medlems medlemskab kræver det enkelte medlems samtykke.
§ 12. Regnskabet
Stk. 1. Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december.
Stk. 2. Bestyrelsen holder sig løbende orienteret om
regnskab og budget.
Stk. 3. Kassereren forvalter klubbens pengemidler under
ansvar over for bestyrelsen og bestyrelsen kan fastsætte tegningsregler for
kassererens forvaltning.
Klubbens pengemidler skal være
anbragt på konti i et pengeinstitut, dog kan kassereren have en mindre
kontantbeholdning. Formand, næstformand og kasserer i forening tegner klubben i
forhold til klubbens pengeinstitut og kan ændre bestående fuldmagter til
klubbens konti og online betalingssystem.
Konti, som disponeres ved enkelt
underskrift må ikke have indestående over beløb, som fastsættes af bestyrelsen.
Likvider herudover placeres på konto eller depot, hvor der kun kan hæves med 2
underskrifter.
Stk. 4. Kassereren og klubbens medlemsansvarlige anvender
et elektronisk økonomisystem til føring af regnskab, samt til administration af
medlemsdata.
§ 13. Revisor
Stk. 1.
Revisor vælges på generalforsamlingen for 1 år ad gangen. Revisor må
ikke må være medlem af bestyrelsen, være samboende eller gift med nogle i
bestyrelsen.
Stk.
2 Revision finder sted én gang årligt efter regnskabsårets afslutning. Revisor
kan til enhver tid forlange klubbens regnskab til ekstraordinær revision.
§ 14. Klubbens sikkerhedsbestemmelser, husorden m.v. (BKC-Rutiner).
Stk. 1. Klubbens sikkerhedsbestemmelser, husorden og
bådreglement findes tilgængelig for alle medlemmer i klubhuset. Det påhviler
bestyrelsen løbende at ajourføre klubbens husorden og sikkerhedsbestemmelser
m.v. Såfremt bestyrelsen ønsker at foretage ændringer i klubbens
sikkerhedsbestemmelser eller husorden, skal disse forelægges
generalforsamlingen til orientering.
§ 15. Opløsning af klubben
Stk. 1. Beslutning om opløsning af klubben kan kun finde
sted på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer
er til stede. Til vedtagelse kræves at 2/3 af de fremmødte stemmer for
opløsning af klubben.
Stk. 2. Er der ikke tilstrækkeligt antal medlemmer
tilstede indkaldes til en ny generalforsamling med mindst 8 dages varsel.
Beslutning om opløsning af klubben kan da tages med den nævnte majoritet uanset
de fremmødtes antal.
Stk. 3. Opløsningen skal herefter
godkendes på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling.
Stk. 4. Et eventuelt overskud (herunder både m.v.)
overdrages til DKF til dennes almennyttige formål.
Stk. 5. Denne bestemmelse kan ikke omstødes ved en
generalforsamlingsbeslutning.
§ 16. Hæftelse
Stk. 1. Foreningen hæfter kun med sin formue. Foreningens
medlemmer og bestyrelse hæfter ikke for foreningens gæld.
§ 17. Ikrafttræden og vedtægtsændringer
Stk. 1. Nærværende vedtægter er
oprindeligt vedtaget i 1997, revideret i maj 2004, april 2013, april 2014 og
senest revideret efter vedtagne ændringer på generalforsamlingen 25. april 2015.
|