TUR- ELLER HAVKAJAK?

Tur- eller Havkajak?

I Bryggens Kajak Club har vi både tur- og havkajakker, og som regel er der hvert forår et kursus for nye medlemmer i såvel tur- som havkajak.

Hvad skal jeg vælge?

Det ene udelukker bestemt ikke det andet og mange at klubbens medlemmer ror begge dele. Og vi ror gerne sammen - hav- og turkajakker, det kommer sig ikke så nøje.

Helt kort kan man måske sige, at havkajakken er all-rounderen - altså sådan lidt a la havets mountainbike. Den er meget manøvredygtig, men lidt en anelse tungere end end en turkajak. og mere stabil De fleste havkajakker er forholdsvis stabile, så de kan gå i bølger og åbent vand.
Havkajakken kan bruges både til korte ture i havnen eller lange ture til den Svenske skærgård.

Turkajakken er egentlig en en modificeret kapkajak, der dog er lidt mere stabil. Den er derfor meget velegnet til hurtige motionsture. Turkajakken kan også bruges til hyggeture i havnen eller dagsture på for eksempel Furesøen.
Der arrangeres både korte og lange løb med klasser for turkajakker - Mølleåens blå bånd og Tour de Gudenaa, der er Danmarks længste løb,  er blot et par eksempler. Der er ofte et par af klubbens medlemmer med til disse løb.

Og når du har styr på balancen i turkajakken, kan du udvikle videre på teknikken i en af klubbens kapkajakker. Der er med andre ord masser af muligheder.